nl

Onder het thema ‘Van een vink naar een vonk’ kwamen opdrachtgevers, opdrachtnemers en kennispartners samen om te praten over de vraag: hoe maken we Social Return on Investment (SROI) écht betekenisvol?

Het hart als drijfveer
Bij Social Return draait het om meer dan cijfers en vinkjes. Het gaat om kansen creëren. Mensen weer laten geloven in hun eigen kracht. “De vonk in hun ogen wanneer ze betekenisvol werk vinden, is onbetaalbaar”, zei Jos van Wesemael, die als architect van Social Return in Nederland de keynote opende. Van Wesemael stond aan de wieg van SROI in Nederland. Als hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu speelde hij een sleutelrol in de implementatie binnen overheidsaanbestedingen en ondertekende hij de eerste SROI-proeftuin van Maatwerk voor Mensen. Hij benadrukte dat SROI draait om intrinsieke motivatie: “Het gaat niet alleen om het binnenhalen van contracten, maar om werken vanuit een geloof in de kracht van mensen.”

De kracht van het brein
Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder vervolgde met een wetenschappelijk perspectief. Als autoriteit op het gebied van hersenontwikkeling en gedragswetenschappen en de voorzitter van de Raad van Toezicht van het Erik Scherder Huis, legde hij in een bevlogen betoog uit hoe uitdagend en betekenisvol werk niet alleen de hersenen stimuleert, maar ook langdurige mentale voordelen biedt. “Iemand een kans geven betekent investeren in diens hersenkwaliteit, iets wat hen de rest van hun leven zal helpen”, zei Scherder.

Prioriteer Social Return
Prioriteer Social Return Hoogleraar publieke inkoop Fredo Schotanus voegde hier een krachtig pleidooi aan toe: maak sociale duurzaamheid een kernonderdeel van alle inkoopprocessen. “Social Return moet geen afvinklijstje zijn,” benadrukte hij, “maar een integraal onderdeel: 33% prijs, 33% kwaliteit en 33% duurzaamheid.” Zijn oproep aan bedrijven en overheden: geef duurzaamheid – waaronder social return – de prioriteit die het verdient.

Van inspiratie naar actie
Tijdens interactieve tafeldialogen en een energiek paneldebat wisselden deelnemers ideeën uit over de toekomst van Social Return. Ze deelden inzichten over vragen zoals: Hoe organiseer je impactvol inkopen? Hoe maak je sociale impact een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering? En hoe kan je hierin samenwerken tussen contractpartners en de brug slaan tussen overheid en het bedrijfsleven.

Een van de hoogtepunten van de dag was het paneldebat, waarin prominente deelnemers vanuit onder andere ministeries, de Belastingdienst, Rijkswaterstaat, Voedselbanken Nederland en Big 4-accountancykantoren zich bogen over drie prikkelende stellingen:

  1. “Een socialere wereld begint bij publieke inkoop.”
  2. “Als bedrijven het voor het kiezen hebben zou er geen Social Return zijn.”
  3. “Bedrijven moeten hun rol pakken en mee investeren in de ontwikkeling van kinderen.”

De deelnemers in de zaal mochten meestemmen of positie nemen op het podium, wat leidde tot een reeks dynamische discussies.

De sessies leverden nieuwe inzichten op. Denk aan flexibelere invulling van SROI-criteria in aanbestedingen, afgestemd op de unieke kracht van leveranciers, en nauwere samenwerking tussen publieke en private partijen om samen impact te vergroten. Met waardevolle inzichten én concreet geformuleerde actiepunten ging iedereen met kennis gevoed de deur uit. De inspiraties die zij tot actie willen brengen variëren van samenwerkingen in de keten en met externen, beleid- en aanbestedingsaanpassingen met ruimte voor maatwerkinitiatieven, kinderen als doelgroep-uitbereiding tot het creëren van een kennisplatform met het netwerk. Deze ideeën hebben één

gemeenschappelijk doel: SROI naar een hoger niveau tillen voor bredere en meer sociale impact.

Een inspirerende locatie
Dit alles vond plaats op een bijzondere locatie, namelijk in Brouwerij de Prael in Den Haag. Dit is een werkplek waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zich kunnen ontwikkelen. Deze locatie benadrukte de kernboodschap van de dag: iedereen verdient een kans.

Over Team EIFFEL
Als Team EIFFEL zijn wij een talent- en kennisgerichte onderneming en zijn wij ervan overtuigd dat iedereen het recht heeft om zijn eigen talenten te benutten, om een uniek pad in het leven te bewandelen. We weten echter dat dit niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Met het programma ‘Kansmakers’ geven wij aandacht aan deze doelgroep en verschillende oplossingsrichtingen.

Wil je meer weten over hoe Team EIFFEL Social Return naar een hoger niveau tilt? Neem contact op en ontdek hoe we samen maatschappelijke impact kunnen maken. socialreturn@eiffelprojects.nl